Porcelán korona
visszalépés a szolgáltatásokra
Miért ajánlatos a fogak pótlása?

A foghiányok következményei

Miért van szükség a hiányzó fog pótlására? Mi lesz ha nem pótoltatom a hiányzó fogaim?
- a kihúzott fog helyén keletkezett résbe kerülő ételmaradék ínybetegségek kialakulásához vezethet
- a foghiány következtében nem megfelelően megrágott étel gyomorbántalmakat okoz
- a megmaradt fogakra jóval nagyobb teher hárul, ezért azok gyorsabban romlanak
- a hiányzó fog ellentétes fogsorban lévő „párja” egy idő után kinő a fogsorból, meglazul
- a foghiány melletti fogak eldőlhetnek - a kihúzott fog helyén a csont folyamatosan sorvad, ritkul; (ez a folyamat egy bizonyos idő után már jelentősen megnehezíti a fogbeültetést)
- többszörös foghiánytól az arc beesik, az arcvonások megváltoznak.

Beavatkozás előtti teendők
Minden fogpótlást alapos fogorvosi vizsgálat és kezelési terv készítése előz meg.
A szomszédos fogakról digitális röntgenfelvételt készül. A beavatkozás helyi érzéstelenítésben (Lidocain-injekcióval) történik. Fontos, hogy a beteg egyen a fogászati kezelése előtt, mivel az érzéstelenítő injekció beadása után nem ehet míg a zsibbadás tart (kb. 3-4 óra).

Koronák, hidak készítésének menete
A fogak lecsiszolása előtt a fogorvos ún. tanulmányi lenyomatot készít a kiindulási fázis rögzítésére. A lenyomat a fogtechnikus munkájának alapját jelenti. A fogak elérzéstelenítése után következik a csiszolás. A fogak külső felszínéről annyit kell lecsiszolni amennyi a koronák és a ragasztó cement vastagsága. Ezek után a fogorvos alsó és felső lenyomatot vesz. A fogtechnikus pedig több fázisban elkészíti a koronát vagy hidat (az elkészítési idő 1-2 hét). Szükség esetén ideiglenes koronákat kap a páciens a lecsiszolt fogakra, egyrészt, hogy védjük a fogakat az érzékenységtől, másrészt, hogy időközben ne tudjanak elvándorolni. Egy későbbi időpontban ragasztja fel a fogorvos a végleges koronákat, amikor már a páciens teljesen hozzászokott az új foghoz.

A koronák, hidak anyaga
Fogászatunk nyújtotta lehetőségek fémvázas porcelán koronák, tiszta porcelán koronák, hidak, inlay fogpótlás kerámia héjak.Fémre égetett porcelán korona esetében a porcelán réteg alatti fém lehet ezüst, ill. arany ötvözet. A műanyagból készült koronát fogorvosaink nem szokták ajánlani, mivel rövidebb az élettartama, kevésbé esztétikus, jobban kopik, és hamarabb elszíneződik, mint a porcelán. A teljes kerámia koronák egyáltalán nem tartalmaznak fém vázat. A porcelán korona az esztétikai követelményeknek tökéletesen megfelel, mert színe a fog színével csaknem azonos valamint beborítja a preparált fog minden felszínét. A teljesen porcelán koronák esetében a fémallergia szinte kizárható.

A koronák, hidak elkészítése utáni szövődmények
A koronák átlagos élettartama 8-15 év. Ha az íny sorvad, szükség esetén hamarabb ki kell cserélni. A helyes, rendszeres fogmosással az élettartam növelhető. Fontos a koronák között fogselyem használata. A hídtestek alatt fogköz tisztító kefével tudja tisztán tartani a páciens azt a területet, ahova a fogkefe nem fér be. Ínygyulladás előfordulhat. A túl magas korona vagy híd állkapocs ízületi fájdalmakat és ráharapási érzékenységet okozhat. Nem gyökérkezelt fogak elhalhatnak a híd alatt, ha túl sok foganyagot távolítunk el csiszolás során. Az első fogakat és a kis őrlőket általában gyökérkezelni kell a híd elkészítése előtt, mivel a csiszolt felület közel esik a pulpakamrához az esetek jelentős részében. Fémallergia esetén súlyos ínygyulladás léphet fel, a korona szélek mentén fekete elszíneződés látható. Ezért célszerű speciális fogászati fém allergia vizsgálatot végeztetni a nagyobb fogpótlások előtt.

Garancia
A fogtechnikai munkára a laboratórium két év garanciát vállal. A garancia feltétele: félévenkénti fogorvosi kontroll.